Teatr Wielki - Opera Narodowa zaprasza w Noc Muzeów na dwie wystawy:
Jedna specjalnie przygotowana przez Muzeum Teatralne (Sale Redutowe): Świat artystyczny i literacki w karykaturach Stanisława Jerzego Kozłowskiego.
Wystawa poświęcona twórczości warszawskiego artysty-malarza, karykaturzysty i poety Stanisława Jerzego Kozłowskiego (1891-1917) i jego związkom z warszawskim środowiskiem teatralnym, literackim i filmowym. Wystawa prezentuje ponad czterdzieści znakomitych karykatur znajdujących się w zbiorach Muzeum Teatralnego. Wśród osób przedstawionych w karykaturze znajdują się znani i popularni warszawscy aktorzy (Jerzy Leszczyński, Honorata Leszczyńska, Aleksandra Lüde-Żmurkowa, Helena Marcello-Palińska, Ludwik Solski czy Lucyna Messal), literaci i krytycy (Adolf Nowaczyński, Lucjan Rydel, Wincenty Rapacki, Henryk Sienkiewicz, Kazimierz Tetmajer, Jan Lorentowicz, Tadeusz Miciński), a także muzycy (Stanisław Barcewicz, Zdzisław Birnbaum), dziennikarze i dyrektorzy warszawskich scen. Wystawie towarzyszy pokaz filmów niemych, do których scenariusz napisał Stanisław Jerzy Kozłowski.
Druga przygotowana w ramach Galerii Opera (Sale Północne) wystawa marionetek z filmów Hansa Jürgena Syberberga: SYBERBERG I WAGNER Instalacje i filmy.
Wystawa obejmuje pokaz 30 unikatowych marionetek z dwóch filmów:
Parsifal i
Hitler – film z Niemiec, prezentację wideo clipów oraz pełne projekcje filmów. Marionetki, pochodzące z ogromnego prywatnego archiwum Syberberga w Monachium, zostały pieczołowicie odrestaurowane i ustawione w formie dwóch obszernych instalacji według projektu artysty. Kostiumy marionetek zostały uszyte przez paryską modystkę z najszlachetniejszych materiałów i ozdobione klejnotami. Jedna z marionetek przedstawia Ryszarda Wagnera w jedwabnym, pikowanym, różowym szlafroku. Zaprezentowane zostaną fragmenty scenografii i rekwizyty, a także unikatowe projekty kostiumów oraz storyboard do
Parsifala w postaci kilkudziesięciometrowego zwoju.
Wiecej informacji na stronie Teatru:
teatrwielki.pl w zakladce Galeria Opera.
***
Hans Jürgen Syberberg (ur. 1935) kręci filmy od 1955 roku. Ma ich w swoim dorobku ponad dwadzieścia; są wśród nich takie arcydzieła europejskiego kina eksperymentalnego, jak (obok siedmiogodzinnego
Hitlera)
Ludwig – requiem dla dziewiczego króla (1972) czy
Parsifal (1981-82) – jeden z najbardziej oryginalnych w dziejach kina film operowy, którego akcja rozgrywa się na… gigantycznej masce pośmiertnej Wagnera.
Twórczość Richarda Wagnera stanowi dla Syberberga najważniejsze źródło inspiracji. Artysta wyznał:
Wagner – to główne zagadnienie w moich refleksjach na temat stosunku sztuki do polityki. I dodał:
Tylko Richard Wagner może w pełni przezwyciężyć Hitlera.
Syberberg jest kontynuatorem Wagnerowskiej idei „Gesamtkunstwerk”, dzieła totalnego, łączącego w sobie muzykę, teatr, poezję, obraz, ruch. Artysta, stosując nowoczesne media, tworzy własne „Gesamtkunstwerki” XX wieku. Jest w stu procentach autorem swoich dzieł: scenarzystą, reżyserem, nierzadko operatorem, scenografem, montażystą, autorem opracowania muzycznego, animatorem marionetek.
Hans Jürgen Syberberg jest także artystą wizualnym w dzisiejszym rozumieniu tego terminu: autorem instalacji, wykorzystujących w nowej, pozafilmowej przestrzeni marionetki ze swoich filmów oraz instalacje wideo. Najbardziej znaczącymi tego typu pokazami były aż dwie wystawy, w 1982 i 1997 roku, w ramach Documenta w Kassel, najważniejszym festiwalu sztuki nowoczesnej w Europie, a także instalacja filmowa w Centrum Pompidou w 2003 roku.
Głównym tematem twórczości Syberberga jest refleksja nad „niemiecką duszą”, niemiecką tożsamością i mentalnością. Artysta mieszka dziś w meklemburskiej wiosce Nossendorf – w rodzinnym dworze, który stopniowo restauruje. Postęp prac i aktualne działania artystyczne można śledzić dzięki
jego stronie internetowej, która dokumentuje każdy dzień, nieprzerwanie od 2001.
źródło: Teatr Wielki - Opera Narodowa